Jorge Franganillo

Professor i investigador
Facultat de Biblioteconomia i Documentació
Universitat de Barcelona

Cerca

Español      Català      English

Novetats

Cap de setmana francès

febrer de 2017

L'oportunitat de passar tres dies a Lió m'ha permès confirmar com és de necessari un parèntesi ocasional per aclarir les idees i projectar-les, clares i transparents, cap al futur, que ja és aquí. N'he tornat amb forces renovades, carregades les piles.

Lió

Lió

Reportatge sobre el projecte eMEDia

gener de 2017

El projecte eMEDia va assolir el curs passat l'objectiu d'engegar, a Túnisia, un màster de periodisme multisuport i, per donar a conèixer els fruits d'aquesta experiència de cooperació universitària, se n'ha produït un reportatge. La peça es presentarà a Brussel·les, el 26 de gener, a la reunió anual que l'Agència Executiva per a l'Educació, l'Audiovisual i la Cultura (EACEA) organitza amb les institucions beneficiàries.

eMEDia Film

Aquest projecte internacional, finançat per la Comissió Europea en el marc del programa Tempus, promou l'ensenyament del periodisme multisuport en una perspectiva euromediterrània. En aquesta iniciativa hi participen, per part de la Universitat de Barcelona, els professors Lydia Sánchez, Jorge Franganillo, Mario Pérez-Montoro, M. Àngels García i Sergio Villanueva, i l'ajudant de recerca Seda Atabay.

Viatge a Budapest perquè sí

novembre de 2016

Vet aquí que he decidit emprendre una nova escapada, aquest cop sense un motiu particular, potser perquè, de motius, en sobraven. I m'he decantat per Budapest, una ciutat monumental banyada pel Danubi, que ha estat plató de rodatge de nombroses pel·lícules pel seu romanticisme i les seves meravelles arquitectòniques. Ha estat una ocasió magnífica per descobrir Szimpla Kert, el bar de ruïna més popular de la ciutat, i per gaudir d'un estimulant concert de música contemporània al Budapest Music Center, de visita obligada per als melòmans més exigents.

Budapest

Budapest

Projecte sobre les capacitats persuasives de l'estudiant de Comunicació Audiovisual

novembre de 2016

La Facultat de Biblioteconomia i Documentació acull un nou projecte d'innovació docent: «Innovant en la millora de les capacitats persuasives de l'estudiant de Comunicació Audiovisual i en la construcció i projecció de la seva imatge professional». El projecte, coordinat per la professora M. Ángeles García, acaba de ser aprovat a la darrera convocatòria del Programa de Millora i Innovació Docent de la Universitat de Barcelona.

Hi participo juntament amb els professors Carlos Aguilar, Anna Marquès, Paula Ortiz, Sandra Rius, Lydia Sánchez, Javier Sanz, i amb lingüistes de l'equip de recerca EDAP. La meva aportació consistirà a ajudar els estudiants a desenvolupar la seva identitat digital i una marca personal robusta.

Plató de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació

Plató de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació

Reelegit cap d'estudis de Comunicación Audiovisual

novembre de 2016

Aquest mes he estat reelegit per a la funció que fa quatre anys se'm va encomanar: la de cap d'estudis del grau de Comunicació Audiovisual. Asumeixo aquest nou mandat amb la il·lusió de saber que podré consolidar, juntament amb el meu equip, el projecte acadèmic que vam emprendre aleshores i que ja dóna fruits abundants.

Plató de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació

Escriure correctament per al web

octubre de 2016

Quan les persones consulten el web, generalment volen trobar una informació i utilitzar-la de seguida. Busquen una resposta, necessiten resoldre una tasca i, per tant, volen llegir només allò just i necessari; estan massa ocupades com per llegir més.

Amb aquesta convicció, les professores de Tècniques de Comunicació, assignatura del grau d'Informació i Documentació, m'han convidat a impartir un seminari sobre redacció eficaç de contingut digital per mostrar com les bones pràctiques d'escriptura ajuden a comunicar la informació amb claredat i a trobar-la fàcilment.

Facultat de Biblioteconomia i Documentació

Facultat de Biblioteconomia i Documentació

Setmana dedicada al projecte eMEDia

abril de 2016

Aquest mes hem celebrat un esdeveniment clau per al projecte eMEDia, que ha ajuntat en una mateixa setmana la 5a reunió de cooperació, una jornada de portes obertes i un cicle de seminaris, i implicarà la participació activa de més de 40 professionals. Ha suposat un gran repte que a la Universidad de Barcelona vam assumir amb entusiasme, decidits a fer d'aquesta trobada un esdeveniment memorable.

En el context de la nostra proposta formativa, he imapartit un seminari sobre els aspectes pràctics, ètics i legals relacionats amb el tractament del material audiovisual de notícies.

Aquest projecte promou l'ensenyament del periodisme cross media en una perspectiva euromediterrània. És un projecte de cooperació institucional finançat per la Comissió Europea en el marc del programa Tempus, coordinat des de la Unimed i liderat per Lydia Sánchez per part de la Universidad de Barcelona.

Barcelona

Barcelona

Visita al centre de documentació de TV3

abril de 2016

Cada televisió aborda de manera diferent el tractament documental del material audiovisual. Aquesta tasca varia segons els objectius de l'empresa, els recursos de què disposa i les necessitats dels seus usuaris. Amb tot, sempre és la tasca a la qual els centres de documentació hi destinen més recursos, humans i materials, perquè és enorme el valor econòmic i patrimonial de la documentació audiovisual.

Per comprovar-ho en primera persona, els meus alumnes de Documentació Audiovisual, assignatura que comparteixo amb Javier Guallar, han visitat el centre de documentació de Televisió de Catalunya (TV3).

Al plató d'Esport3

Al plató d'Esport3

Recés primaveral al Pirineu francès

març de 2016

França és un país fascinant que a cada regió amaga un poble amb encant. Mostra d'això és l'Ariège, una zona muntanyosa de paisatges sumptuosos, pobles medievals i castells càtars. Anys enrere la vaig creuar de camí a la majestuosa Reserva Natural del Néouvielle, un paradís per als amants de l'alta muntanya. Aquest any m'ha vingut de gust aturar-me aquí, com s'ha aturat el temps en aquesta comarca, per recórrer-la amb calma i gaudir del contacte amb una natura que s'ha conservat intacta i salvatge.

Tarascon-sur-Ariège

Tarascon-sur-Ariège

L'enigmàtica atracció de l'il·legible

gener de 2016

En la vasta història de la producció documental han aparegut llibres el contingut dels quals és indesxifrable. El seu univers simbòlic i la cal·ligrafia il·legible, però, susciten una singular fascinació que he volgut descriure al meu darrer text de divulgació. Publicat al diari cultural Núvol l'article «El Manuscrit Voynich i la bellesa de l'il·legible» revisa un seguit d'enigmes bibliogràfics i rareses editorials que es van codificar a propòsit per impedir-ne la lectura.

El valor dels arxius audiovisuals

desembre de 2015

El passat 9 de juny, Dia Internacional dels Arxius, el diari cultural Núvol va inaugurar «Arxipèlag», una nova secció sobre els arxius i la gestió de documents. És una iniciativa que aplaudeixo: fins aquest moment no hi havia un canal mediàtic que mostrés la funció social dels arxius. I per això hi he volgut contribuir amb l'article, «Imatges d'arxiu, testimonis d'un passat», que convida a reflexionar sobre el potencial de transformació social dels arxius audiovisuals.

Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya

Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya — © Guillermo Rivera

Infobesitat i desinformació

novembre de 2015

Cada dia rebem un allau d'informació que ens augmenta l'ansietat, ens empitjora la capacitat analítica i ens condueix a decisions errònies. La informació, en excés, esdevé més nociva que profitosa perquè no podem processar la infinitat d'impulsos que rebem. Amb la convicció que el progrés tecnològic ha millorat la nostra qualitat de vida, recorrem a la tecnologia a la recerca d'una solució, tot i que la mateixa tecnologia és part del problema; en lloc de donar-nos més temps lliure, ens pressiona per fer-ho tot més ràpid.

En la seva edició d'aquest mes la revista Mater purissima, especialitzada en temes socials, culturals i de família, publica l'article «Info-obesos, pero desinformados», en què Pere Marí ofereix un exhaustiu reportatge que aprofundeix en el fenomen de la sobrecàrrega informativa i al qual he tingut el plaer de fer algunes aportacions.

Info-obesos, pero desinformados

Taula rodona sobre imatges d'arxiu

novembre de 2015

L'espai Cronos, del 33, el canal cultural de TV3, compleix 10 anys en antena com a finestra estable del gènere de la docuficció. És una fita d'especial rellevància i per aquest motiu l'equip del programa i la Facultat de Biblioteconomia i Documentació ens hem unit per celebrar-ho en una jornada acadèmica sobre la importància dels arxius audiovisuals en aquest gènere televisiu.

Després de la projecció de La volta al món de la senyoreta Stinnes, una producció alemanya sobre la història de Clärenore Stinnes, la primera dona que va fer la volta al món en automòbil, en la dècada de 1920, la sala d'actes de la Facultat ha acollit una taula rodona conduïda per Daniel Jariod, director artístic del festival Memorimage, en què Montse Bailac i Miracle Tous, documentalistes de TV3, i jo mateix, com a professor de documentació audiovisual, hem debatut sobre l'ús d'imatges d'arxiu en les produccions audiovisuals.

Taula rodona: Miracle Tous, Daniel Jariod, Jorge Franganillo i Montse Bailac

Taula rodona: Miracle Tous, Daniel Jariod, Jorge Franganillo i Montse Bailac

L'essencial

Jorge Franganillo

Com a especialista en la gestió d'informació, em dedico a la docència d'Informació, Documentació i Comunicació Audiovisual a la Universitat de Barcelona, on també participo en projectes de recerca.

Sóc l'autor de textos sobre el tractament de la informació digital i altres temes relacionats. Amb un suport especial de la tecnologia, estic interessat en la documentació audiovisual i en la gestió d'informació personal.

Practico aficions diverses: entre d'altres, m'agrada la fotografia, el muntanyisme i viatjar. I sóc un apassionat de la música: ocasionalment faig de compositor, arranjador i intèrpret de música contemporània.


En preparació

Setmana de docència a Dubrovnik

L'abril de 2017 faré una breu estada a la Universitat de Dubrovnik (Croàcia) en el marc del programa Erasmus+. En el transcurs de la meva visita impartiré una conferència titulada «Documenting fiction and reality: pathways to production research» amb l'objectiu de transferir coneixement sobre la documentació audiovisual, una àrea de recerca sobre la qual encara hi ha poca bibliografia d'àmbit internacional.

Dubrovnik

Dubrovnik Creative Commons Ivan Ivanković

Nova composició en marxa

M'he embarcat en un projecte artístic d'allò més atractiu: estic escrivint música per a una coreografia contemporània. Compondre al servei d'un ballet és un repte que sempre havia volgut abordar i se m'ha presentat una oportunitat única. En el projecte també hi participen una ballarina i coreògrafa, dos artistes visuals, un artista multimèdia i un expert en localitzacions. L'espectacle podria estrenar-se als Països Baixos al llarg del proper any.


Destacat

Infoxicació: quan més és menys

Vivim inundats d'informació, però anem mancats de la informació realment útil. La sobreabundància fa que la informació esdevingui perjudicial, perquè és excessiva; no podem processar la infinitat d'impulsos que rebem cada dia. I llavors la informació ens aclapara. Com que he estudiat aquest fenomen, del qual n'he fet divulgació a la premsa, he tingut el privilegi d'ésser entrevistat, juntament amb Alfons Cornella, per a un reportatge del Telenotícies de TV3 que mira d'explicar les causes i les conseqüències de la sobrecàrrega informativa.

La «infoxicació», asfíxia per excés d'informació

El fons de la notícia recorda al Nietzsche d'Humà, massa humà (1878-1880), tan actual: «Falta temps per pensar i serietat per fer-ho. [...] El ritme monstruosament accelerat de la vida acostuma l'esperit i la mirada a una visió i un judici parcials o falsos, i tothom s'assembla a aquests viatgers que només coneixen els països i les seves gents sense sortir del tren.»


Textos recents

Articles

Jorge Franganillo. «Reuse of news footage: practical, legal and ethical issues». 2017. Prepublicació. PDF

Andreu Sulé, Miquel Centelles, Jorge Franganillo, Jesús Gascón. «Aplicación del modelo de datos RDF en las colecciones digitales de bibliotecas, archivos y museos de España». Revista española de documentación científica, vol. 39, núm. 1, gener-març de 2016. Resumen

Resumen. S'analitza com i en quin grau s'aplica el model RDF a les principals col·leccions digitals espanyoles de materials patrimonials. S'introdueix aquest model i també les iniciatives de Dades Obertes i Dades Enllaçades. Tot seguit s'examinen 51 repositoris digitals i de cada un d'ells es determina si expressen els seus registres en RDF, ofereixen un punt de consulta SPARQL consultable per agents externs i si fan servir referències com a valor de les propietats. A partir dels resultats es descriuen els models EDM d'Europeana i OntoWeb. Es conclou que l'aplicació d'RDF és desigual, massa condicionada a l'ús d'aplicacions que converteixen automàticament els registres en tripletes RDF, que s'ofereixen pocs punts SPARQL per a la consulta externa i que la utilització de referències es vincula a l'ús d'aplicacions amb diferents models: EDM o OntoWeb. Es recomana que les col·leccions han d'enriquir les seves dades i determinar nivells d'agregació de les dades RDF generades per difondre's, fer-se accessibles i adaptar-se a la web semàntica.

Jorge Franganillo. «Los desafíos de la información cuántica». ThinkEPI, 4 de desembre de 2012. Resum

Resumen. La física quàntica, la ciència d'allò infinitament petit, és tan xocant i misteriosa que sembla ciència ficció per tal com desafia el nostre sentit comú i obliga a un canvi radical en la nostra manera de percebre la realitat. Els resultats dels seus experiments són irrebatibles i revolucionen fins i tot el món de la informació. Els científics estudien ara com utilitzar les lleis fonamentals de la física quàntica per millorar la transmisió i el processament d'informació. Aquest propòsit promet noves i fascinants tecnologies en el futur, però no està lliure de dificultats i limitacions, ni permet pensar que l'ordinador quàntic substituirà l'ordinador convencional.

Jorge Franganillo. «El aparente declive del correo electrónico». Anuario ThinkEPI: análisis de tendencias en información y documentación, 2012, p. 250-253. PDF Resum

Resum. Algunes empreses han començat a restringir l'ús del correu electrònic amb la convicció que la sobrecàrrega informativa que provoca menyscaba la productivitat. El problema, però, no és l'eina, sinó l'excessiu intercanvi de missatges, sovint amb informació irrellevant. Per tant, la veritable solució passa per establir estratègies adequades de gestió i evitar l'excés de comunicació. Algunes iniciatives aposten per traslladar la comunicació interna cap a mitjans socials, tot i que això tendeix a fragmentar la informació requerida per completar tasques.

Comunicacions

Sílvia Argudo, Andreu Sulé, Jorge Franganillo, Teresa Mañà, Anna Rubió. «Introducción de la semipresencialidad en el grado de Información y Documentación: evolucionando con la sociedad». Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (2012: Barcelona). Comunicació. Document PDF Resum

Resum. El curs 2011-2012 s'inicia la introducció de la semipresencialitat al grau d'Informació i Documentació de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona. S'ofereixen totes les assignatures de primer curs en aquest format per a un grup de 30 alumnos. La planificació ha suposat la determinació de les condicions i el grau de presencialitat, la creació del material docent de les assignatures en un campus virtual i l'establiment d'indicadors i mecanismes de seguiment i avaluació. Els primers resultats apunten diferències importants respecte el seguiment de la titulació en format presencial.

Mireia Ribera, Bruno Splendiani, Miquel Térmens, Marina Salse, Irene Llerena, Jorge Franganillo, Miquel Centelles. «Accessible teaching documents». Congreso Europeo de Tecnologías de la Información en la Educación y en la Sociedad: una visión crítica. (3er: febrer de 2012: Barcelona). Comunicació. Barcelona: Esbrina, 2012, p. 504-506. Document PDF Resum

Resum. «Recursos docents accessibles» és el segon pas d'una iniciativa per promoure bones pràctiques en la preparació de materials docents accessibles per part del professorat universitari. Aquesta iniciativa s'inicià amb la publicació de la Guia de contingut digital accessible, que explica tècniques bàsiques per confeccionar documents ofimàtics accessibles. «Recursos docents accessibles» va més enllà d'aquest objectiu inicial: proporciona plantilles per crear documents ofimàtics i procediments senzills per fer-ne versions alternatives. Les versions alternatives inclouen canvis en el color, la tipografia i altres atributs de presentació, com també conversions a altres formats digitals, promovent així l'educació inclusiva a la universitat en integrar formats alternatius per als continguts habituals.

Opinió

Jorge Franganillo. «El Manuscrit Voynich i la bellesa de l'il·legible». Núvol, 27 de gener de 2016. Resum

Resum. Ningú no sap qui el va escriure, ni amb quin propòsit, ni en quina llengua: el Manuscrit Voynich és un enigma intrigant que es resisteix. Potser no amaga cap missatge ni cap altra intenció que il·luminar la irresistible bellesa de l'il·legible. L'univers simbòlic i la cal·ligrafia il·legible d'aquest i altres llibres va inspirar l'artista Luigi Serafini a concebre l'exquisit Codex Seraphinianus, una mena d'enciclopèdia visual sobre un món desconegut, il·lustrada amb imatges que ens aboquen a un món imaginari de llenguatge i objectes impossibles. Ambdós llibres volen compartir una mateixa virtut: la capacitat de suscitar una singular fascinació per allò indesxifrable.

Jorge Franganillo. «Imatges d'arxiu, testimonis d'un passat». Núvol, 5 de desembre de 2015. Resum

Resumen. Els documents audiovisuals tenen un valor històric i cultural inqüestionable per la seva qualitat com a testimoni de la història. Els espectadors estan cada cop més habituats a veure imatges d'arxiu, i és molt positiu perquè guanya encara més sentit l'esforç de televisions i filmoteques per digitalitzar i difondre els seus fons. La custòdia és cara i complexa, però prou necessària per facilitar la recerca històrica i per garantir el rigor de posteriors productes informatius.

Jorge Franganillo. «GPS, o la lección del Dakar». Uno, 2 de gener de 2012, p. 18. PDF Resum

Resum. El rally Dakar és una prova que destaca sobre altres esdeveniments del motor per les seves incomptables peculiaritats. N'és un exemple el fet que els pilots tenen prohibits els GPS i s'han d'orientar amb indicacions escrites sobre un rotllo de paper. El sistema GPS, útil en una infinitat d'àmbits, està en mans del govern dels Estats Units, que pot interrompre o modificar els senyals si ho troba oportú, tal com ja ha fet en alguna ocasió. Un dia podria passar que la nostra dependència d'aquest sistema de posicionament, l'absència del qual al Dakar fa que aquesta aventura sigui encara més aventurera, provoqui una massiva desorientació.

Ressenyes

Jorge Franganillo. «Documentación audiovisual en televisión». Revista española de documentación científica, vol. 36, núm. 4, octubre-desembre de 2013. Ressenya del llibre homònim de Jorge Caldera i Pilar Arranz.

Tots els textos


Imatges recents

Contingut destacat

Textos recents

En els mitjans

Seguiu-me

Jorge Franganillo: publicacionesFlickr
Mendeley

Actualitzat: febrer de 2017